Asystent zdrowienia

Adresaci

Grupa docelowa do której kierowane jest wsparcie w ramach Projektu:

  • status zawodowy: osoby funkcjonujące lub mogące funkcjonować na rynku pracy,
  • osoby posiadające minimalne wykształcenie na III poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji – zapis w regulaminie,
  • osoby w wieku 18-64 lat niezależnie od płci,
  • osoby pracujące lub planujące podjęcie zatrudnienia/aktywności w sektorze ochrony zdrowia,
  • osoby zamieszkujące na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej.
 
 

 

 

I edycja

Czas trwania

Rejestracja

Przesłanki i cele

Celem kursu „Asystent zdrowienia” jest kompleksowe przygotowanie uczestników do profesjonalnego pełnienia nowej roli zawodowej w systemie ochrony zdrowia psychicznego. Kurs odpowiada na kluczowe potrzeby społeczno-zdrowotne i systemowe, uwzględniając dynamiczne zmiany w modelu opieki psychiatrycznej w Polsce, w tym rozwój środowiskowego leczenia oraz wprowadzenie funkcji asystenta zdrowienia jako nowego zawodu w strukturze opieki.

Współczesny system opieki zdrowotnej mierzy się z rosnącą liczbą osób doświadczających kryzysów psychicznych – takich jak depresja, schizofrenia czy zaburzenia afektywne – co generuje zapotrzebowanie na innowacyjne i empatyczne formy wsparcia. Rola asystenta zdrowienia, pełniona przez osoby z własnym doświadczeniem kryzysu psychicznego, zyskuje na znaczeniu jako istotny element zespołów terapeutycznych, zwłaszcza w kontekście funkcjonowania Centrów Zdrowia Psychicznego.

Kurs stanowi odpowiedź na potrzebę profesjonalizacji tego zawodu – oferuje uczestnikom zarówno przygotowanie merytoryczne, jak i praktyczne, niezbędne do skutecznego wspierania osób w procesie zdrowienia. Program został zaprojektowany z myślą o osobach pragnących powrócić na rynek pracy po doświadczeniu kryzysu psychicznego, wspierając ich reintegrację zawodową, społeczną i zwiększenie jakości życia.

 
 

 

 

Organizacja zajęć

I edycja kursu:

Daty zjazdów I edycji kursu:

 

Informujemy, że są to wstępne daty zjazdów. Dokładny i pełny harmonogram dostępny będzie na Wirtualnej Platformie Uczelni 7 dni przed rozpoczęciem zajęć.

  • Forma kursu: Hybrydowa (zjazdy online i zjazdy stacjonarne na Uczelni Łazarskiego).
  • Łączna liczba godzin kursu: 112 godzin dydaktycznych (1h=45min)
  • Udział zajęć prowadzonych w wersji on-line: 42 godzin
  • ECTS: 16punktów
  • Poziom PRK: 4

Warunkiem zaliczenia Kursu jest:

  • Wypełnienie pre testu
  • Uzyskanie wszystkich efektów uczenia się określonych w programie szkolenia – potwierdzone uzyskaniem pozytywnego wyniku testu końcowego (post test)
  • Nabycie kompetencji zgodnie z IV etapami: Zakres, Wzorzec, Ocena, Porównanie określonymi dla uzyskiwania kompetencji w ramach projektów współfinansowanych z EFS+. Weryfikacja uzyskania kompetencji w ramach realizowanych form wsparcia będzie odbywać się zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027 (zał. nr 2 Podstawowe informacje dot. uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z EFS+)
  • Wymagana minimalna obecność na poziomie (min. 80%) określonym w Regulaminie rekrutacji 

Program

  • Rozpoznawanie objawów i reakcji pacjentów na chorobę:
    • objawy chorób psychicznych;
    • reakcje emocjonalne, poznawcze i behawioralne pacjentów;
    • farmakoterapia: zasady doboru leków, skuteczność, działania niepożądane, wpływ na funkcjonowanie chorego;
    • pozafarmakologiczne metody leczenia chorób psychicznych.
  • Psychospołeczne aspekty zdrowia i choroby:
    • czynniki wpływające na zdrowie psychiczne (temperament, osobowość, choroby współistniejące);
    • model biopsychospołeczny zdrowia
  • Organizacyjne aspekty opieki psychiatrycznej:
    • struktura i funkcjonowanie systemu opieki zdrowotnej w Polsce;
    • zasady etyki zawodowej, tajemnica zawodowa i poufność;
    • podstawowe aspekty prawne opieki psychiatrycznej
  • Styl życia a zdrowie psychiczne:
    • znaczenie snu, aktywności fizycznej i odżywiania w procesie zdrowienia;
    • wpływ zdrowych nawyków na kondycję psychiczną i fizyczną;
    • praktyczne sposoby wspierania pacjentów w utrzymaniu zbilansowanej diety, aktywności ruchowej i higieny snu.
  • Identyfikowanie zasobów i mocnych stron:
    • techniki wzmacniania pozytywnej samooceny i motywacji pacjentów
  • Elementy dialogu motywacyjnego:
    • podstawy metody wspierającej zmianę zachowań zdrowotnych
  • Aktywizacja zawodowa i społeczna:
    • strategie reintegracji społecznej i zawodowej pacjentów
  • Samorzecznictwo:
    • wspieranie pacjentów w aktywnym działaniu na rzecz swoich praw i potrzeb
  • Współpraca w procesie zdrowienia
    • opracowywanie planów kryzysowych i indywidualnych planów wsparcia
    • budowanie relacji opartych na zaufaniu i partnerstwie
    • współpraca z rodziną, zespołem terapeutycznym i innymi uczestnikami procesu zdrowienia
    • rozumienie roli asystenta zdrowienia w zespole – określenie granic odpowiedzialności i obowiązków
    • trudne sytuacje w pracy i sposoby ich rozwiązywania
  • Skuteczna komunikacja i wspieranie zdrowia psychicznego
    • Rozwijanie empatii i aktywnego słuchania w pracy z pacjentem
    • Świadomość granic i emocji – zarządzanie własnymi reakcjami oraz rozumienie emocji innych osób w procesie porozumiewania się
    • Rozpoznawanie trudności komunikacyjnych i wspieranie rozwiązywania konfliktów
    • Wprowadzenie do zniekształceń poznawczych – jak wpływają na myślenie i relacje
    • Świadomość własnych przekonań, postaw i ich wpływu na relacje
    • Wspieranie pacjentów w identyfikowaniu i modyfikowaniu negatywnych schematów
  • Praca na przykładach (case study)
    • analiza realnych scenariuszy z praktyki asystenta zdrowienia
    • rozpoznawanie obszarów ryzyka, konfliktów, nieporozumień i szans na budowanie współpracy
    • podejmowanie decyzji i wspólne wypracowywanie możliwych rozwiązań
  • Rozpoznawanie i przeciwdziałanie wypaleniu
    • objawy i mechanizmy wypalenia zawodowego
    • stres w pracy pomocowej i jego konsekwencje
    • znaczenie granic i dbałości o równowagę
  • Troska o siebie i bezpieczeństwo w pracy:
    • Podstawowe techniki redukcji stresu
    • Rola wsparcia społecznego i super wizji
    • Bezpieczne granice i reagowanie w sytuacjach trudnych
  • Podsumowanie

Zasady rekrutacji

  1. Proces rekrutacji odbywa się za pośrednictwem następujących kanałów komunikacji:
    1. komunikacja elektroniczna, za pomocą formularza rekrutacyjnego zamieszczonego na stronie rekrutacja-ckp-kursy.lazarski.pl;
    2. formularz rekrutacyjny w przypadku wystąpienia szczególnych potrzeb, w tym osób z niepełnosprawnościami, po wcześniejszym uzgodnieniu z Beneficjentem Projektu, może zostać złożony w formie alternatywnej, np. papierowej, dostarczonej osobiście lub przesłanej drogą elektroniczną (e-mail), zgodnie z § 4 ust. 5 Regulaminu;
    3. w przypadku szczególnych potrzeb komunikacyjnych lub w zakresie udziału w procesie rekrutacji, Kandydat/ka może skontaktować się z Biurem Projektu Centrum Kształcenia Podyplomowego (sektor E, parter, pokój 56, tel. +48 22 54 35 322, e-mail: ckp@lazarski.edu.pl). Pracownicy Biura są dostępni do kontaktu bezpośredniego w godzinach pracy, tj. od poniedziałku do piątku w godz. 9:00–16:00.
  2. Zasady równościowe będą stosowane na każdym etapie realizacji Projektu, w tym rekrutacji i realizacji form wsparcia, zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027. W przypadku osób z szczególnymi potrzebami, stosowane będą odpowiednie usprawnienia, zgodnie ze Standardami dostępności określonymi w „Załączniku nr 2. Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027”. Działania w Projekcie będą realizowane z poszanowaniem wszelkich odmienności i zróżnicowania, uwzględniając płeć oraz status osoby z niepełnosprawnością.
  3. Rekrutacja odbywa się poprzez weryfikację formalną zgłoszeń, polegającą na analizie złożonego formularza rekrutacyjnego oraz dołączonych dokumentów, a następnie przyznaniu punktów zgodnie z kryteriami określonymi w § 12 Regulaminu.
    • Utworzona zostanie lista rankingowa dla każdego kursu, zawierająca maksymalną liczbę Kandydatów/ek.
    • Na podstawie uzyskanych punktów zostaną utworzone listy uczestników Projektu dla poszczególnych kursów oraz edycji kursów.
    • O wynikach weryfikacji formalnej Kandydaci/tki zostaną poinformowani drogą elektroniczną.
  4. Wsparcie w ramach Projektu skierowane jest do osób, które:
    • Wpisują się w grupę docelową Projektu, wskazanej w § 3 ust. 4 Regulaminu;
    • Wyrażają chęć uczestnictwa w kursie w obszarze wskazanym w Projekcie;
    • Złożyły formularz rekrutacyjny z oświadczeniem woli o chęci realizacji kursu w ramach Projektu;
    • Pomyślnie przeszły proces rekrutacyjny.
  5. Warunki przyjęcia na kurs:
    • Spełnienie wymagań rekrutacyjnych, o których mowa powyżej;
    • Złożenie i potwierdzenie formularza rekrutacyjnego za pośrednictwem systemu rekrutacyjnego dostępnego na stronie rekrutacja-ckp-kursy.lazarski.pl zgodnie z ust. 5 Regulaminu.
    • Kandydaci/tki zakwalifikowani/a do Projektu są zobowiązani do podpisania umowy na realizację kursu przed jego rozpoczęciem.

Harmonogram rekrutacji:

Harmonogram zostanie ogłoszony w późniejszym terminie.

O przyjęciu na kurs decyduje łączna liczba uzyskanych punktów. Szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji zawarte są w Regulaminie rekrutacyjnym.

Program kursu (szkolenia) pn. „Asystent zdrowienia” jest produktem projektu pn. „Kompetencje dorosłych dla rynku pracy i nowoczesnej gospodarki – sektor ochrony zdrowia.” (numer projektu: FERS.01.05-IP.08-0460/23) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

  • produkt objęty w całości licencją licencja CC 4.0 – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych.(**), zamieszczony w całości na stronie internetowej Projektu;
  • autor: dr n. med. i n. o zdr. Marta Homa – opracowanie Utworu nastąpiło na podstawie umowy zawartej pomiędzy Uczelnią Łazarskiego (Zamawiający) a IRIJ – Fundacją Na Rzecz Mazowieckiego Centrum Neuropsychiatrii (Wykonawca).

(**) – Licencja Uznanie autorstwa CC BY–NC-ND 4.0. – Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać objęty prawem autorskim utwór pod warunkiem, że zostanie przywołane nazwisko autora pierwowzoru; wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać objęty prawem autorskim utwór jedynie do celów niekomercyjnych; wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać utwór jedynie w jego oryginalnej postaci – tworzenie utworów zależnych nie jest dozwolone – dodatkowe informacje dostępne na stronie internetowej Creative Commons Polska: creativecommons.pl/wybierz-licencje oraz creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl;