/ Asystent zdrowienia

Asystent zdrowienia

Adresaci

Grupa docelowa do której kierowane jest wsparcie w ramach Projektu:

  • status zawodowy: osoby funkcjonujące lub mogące funkcjonować na rynku pracy,
  • osoby posiadające minimalne wykształcenie na III poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji – zapis w regulaminie,
  • osoby w wieku 18-64 lat niezależnie od płci,
  • osoby pracujące lub planujące podjęcie zatrudnienia/aktywności w sektorze ochrony zdrowia,
  • osoby zamieszkujące na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej.

Zgodnie z założeniami projektu udział w szkoleniu mogą brać wszystkie osoby spełniające kryteria podstawowe, w tym osoby z doświadczeniem kryzysu psychicznego. Warunkiem uzyskania kwalifikacji Asystenta zdrowienia jest przejście przez proces certyfikacji kwalifikacji. W Polsce obecnie 2 instytucję są zgłoszone jako walidujące w tym zakresie, Fundacja Nie Widać Po Mnie oraz Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Psychiatrii i Opieki Środowiskowej

Absolwenci szkolenia organizowanego przez Uczelnię Łazarskiego uzyskają kwalifikację Asystenta Zdrowienia po spełnieniu wszystkich warunków wskazanych w Obwieszczeniu Ministra Zdrowia z dnia 26 maja 2022 r. Samo szkolenie nie upoważnia do uzyskania kwalifikacji. 

UWAGA: funkcja „asystent zdrowienia” nie jest samodzielnym zawodem, nie jest też zawodem medycznych ani nie daje możliwości prowadzenia procesu terapeutycznego, leczniczego, ani tym bardziej otwierania swoich gabinetów konsultacyjnych.

I edycja

Czas trwania
29 XI 2025 – 08 III 2026

Rejestracja
7-23 XI 2025

Ogłoszenie wyników
24 XI 2025

Przesłanki i cele

Celem kursu „Asystent zdrowienia” jest kompleksowe przygotowanie uczestników do profesjonalnego pełnienia nowej roli zawodowej w systemie ochrony zdrowia psychicznego. Kurs odpowiada na kluczowe potrzeby społeczno-zdrowotne i systemowe, uwzględniając dynamiczne zmiany w modelu opieki psychiatrycznej w Polsce, w tym rozwój środowiskowego leczenia oraz wprowadzenie funkcji asystenta zdrowienia jako nowego zawodu w strukturze opieki.

Współczesny system opieki zdrowotnej mierzy się z rosnącą liczbą osób doświadczających kryzysów psychicznych – takich jak depresja, schizofrenia czy zaburzenia afektywne – co generuje zapotrzebowanie na innowacyjne i empatyczne formy wsparcia. Rola asystenta zdrowienia, pełniona przez osoby z własnym doświadczeniem kryzysu psychicznego, zyskuje na znaczeniu jako istotny element zespołów terapeutycznych, zwłaszcza w kontekście funkcjonowania Centrów Zdrowia Psychicznego.

Kurs stanowi odpowiedź na potrzebę profesjonalizacji tego zawodu – oferuje uczestnikom zarówno przygotowanie merytoryczne, jak i praktyczne, niezbędne do skutecznego wspierania osób w procesie zdrowienia. Program został zaprojektowany z myślą o osobach pragnących powrócić na rynek pracy po doświadczeniu kryzysu psychicznego, wspierając ich reintegrację zawodową, społeczną i zwiększenie jakości życia.

Organizacja zajęć

I edycja kursu:

Daty zjazdów I edycji kursu:

29 XI 2025 – 08 III 2026

Informujemy, że są to wstępne daty zjazdów. Dokładny i pełny harmonogram dostępny będzie na Wirtualnej Platformie Uczelni 7 dni przed rozpoczęciem zajęć.

  • Forma kursu: Hybrydowa (zjazdy online i zjazdy stacjonarne na Uczelni Łazarskiego).
  • Łączna liczba godzin kursu: 112 godzin dydaktycznych (1h=45min)
  • Udział zajęć prowadzonych w wersji on-line: 42 godziny
  • ECTS: 16 punktów
  • Poziom PRK: 4

Warunkiem zaliczenia Kursu jest:

  • Wypełnienie pre testu
  • Uzyskanie wszystkich efektów uczenia się określonych w programie szkolenia – potwierdzone uzyskaniem pozytywnego wyniku testu końcowego (post test)
  • Nabycie kompetencji zgodnie z IV etapami: Zakres, Wzorzec, Ocena, Porównanie określonymi dla uzyskiwania kompetencji w ramach projektów współfinansowanych z EFS+. Weryfikacja uzyskania kompetencji w ramach realizowanych form wsparcia będzie odbywać się zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027 (zał. nr 2 Podstawowe informacje dot. uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z EFS+)
  • Wymagana minimalna obecność na poziomie (min. 80%) określonym w Regulaminie rekrutacji.

Program

Rozpoznawanie objawów i reakcji pacjentów na chorobę:

  • objawy chorób psychicznych;
  • reakcje emocjonalne, poznawcze i behawioralne pacjentów;
  • farmakoterapia: zasady doboru leków, skuteczność, działania niepożądane, wpływ na funkcjonowanie chorego;
  • pozafarmakologiczne metody leczenia chorób psychicznych.

Psychospołeczne aspekty zdrowia i choroby:

  • czynniki wpływające na zdrowie psychiczne (temperament, osobowość, choroby współistniejące);
  • model biopsychospołeczny zdrowia

Organizacyjne aspekty opieki psychiatrycznej:

  • struktura i funkcjonowanie systemu opieki zdrowotnej w Polsce;
  • zasady etyki zawodowej, tajemnica zawodowa i poufność;
  • podstawowe aspekty prawne opieki psychiatrycznej

Styl życia a zdrowie psychiczne:

  • znaczenie snu, aktywności fizycznej i odżywiania w procesie zdrowienia; b) wpływ zdrowych nawyków na kondycję psychiczną i fizyczną;
  • praktyczne sposoby wspierania pacjentów w utrzymaniu zbilansowanej diety, aktywności ruchowej i higieny snu.

Identyfikowanie zasobów i mocnych stron:

  • – techniki wzmacniania pozytywnej samooceny i motywacji pacjentów

Elementy dialogu motywacyjnego:

  • – podstawy metody wspierającej zmianę zachowań zdrowotnych

Aktywizacja zawodowa i społeczna:

  • – strategie reintegracji społecznej i zawodowej pacjentów

Samorzecznictwo:

  • – wspieranie pacjentów w aktywnym działaniu na rzecz swoich praw i potrzeb

Współpraca w procesie zdrowienia

  • a) opracowywanie planów kryzysowych i indywidualnych planów wsparcia
  • b) budowanie relacji opartych na zaufaniu i partnerstwie
  • c) współpraca z rodziną, zespołem terapeutycznym i innymi uczestnikami procesu zdrowienia
  • d) rozumienie roli asystenta zdrowienia w zespole – określenie granic odpowiedzialności i obowiązków
  • e) trudne sytuacje w pracy i sposoby ich rozwiązywania

Skuteczna komunikacja i wspieranie zdrowia psychicznego

  • a) Rozwijanie empatii i aktywnego słuchania w pracy z pacjentem
  • b) Świadomość granic i emocji – zarządzanie własnymi reakcjami oraz rozumienie emocji innych osób w procesie porozumiewania się
  • c) Rozpoznawanie trudności komunikacyjnych i wspieranie rozwiązywania konfliktów
  • d) Wprowadzenie do zniekształceń poznawczych – jak wpływają na myślenie i relacje
  • e) Świadomość własnych przekonań, postaw  i ich wpływu na relacje
  • f) Wspieranie pacjentów w identyfikowaniu i modyfikowaniu negatywnych schematów

Praca na przykładach (case study)

  • a) analiza realnych scenariuszy z praktyki asystenta zdrowienia
  • b) rozpoznawanie obszarów ryzyka, konfliktów, nieporozumień i szans na budowanie współpracy
  • c) podejmowanie decyzji i wspólne wypracowywanie możliwych rozwiązań

Rozpoznawanie i przeciwdziałanie wypaleniu

  1. objawy i mechanizmy wypalenia zawodowego
  2. stres w pracy pomocowej i jego konsekwencje
  3. znaczenie granic i dbałości o równowagę

Troska o siebie i bezpieczeństwo w pracy:

  1. Podstawowe techniki redukcji stresu
  2. Rola wsparcia społecznego i super wizji
  3. Bezpieczne granice i reagowanie w sytuacjach trudnych

Zasady rekrutacji

  1. Proces rekrutacji odbywa się za pośrednictwem następujących kanałów komunikacji:
    1. komunikacja elektroniczna, za pomocą formularza rekrutacyjnego zamieszczonego na stronie rekrutacja-ckp-kursy.lazarski.pl;
    2. formularz rekrutacyjny w przypadku wystąpienia szczególnych potrzeb, w tym osób z niepełnosprawnościami, po wcześniejszym uzgodnieniu z Beneficjentem Projektu, może zostać złożony w formie alternatywnej, np. papierowej, dostarczonej osobiście lub przesłanej drogą elektroniczną (e-mail), zgodnie z § 4 ust. 5 Regulaminu;
    3. w przypadku szczególnych potrzeb komunikacyjnych lub w zakresie udziału w procesie rekrutacji, Kandydat/ka może skontaktować się z Biurem Projektu Centrum Kształcenia Podyplomowego (sektor E, parter, pokój 56, tel. +48 22 54 35 322, e-mail: ckp@lazarski.edu.pl). Pracownicy Biura są dostępni do kontaktu bezpośredniego w godzinach pracy, tj. od poniedziałku do piątku w godz. 9:00–16:00.
  2. Zasady równościowe będą stosowane na każdym etapie realizacji Projektu, w tym rekrutacji i realizacji form wsparcia, zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027. W przypadku osób z szczególnymi potrzebami, stosowane będą odpowiednie usprawnienia, zgodnie ze Standardami dostępności określonymi w „Załączniku nr 2. Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027”. Działania w Projekcie będą realizowane z poszanowaniem wszelkich odmienności i zróżnicowania, uwzględniając płeć oraz status osoby z niepełnosprawnością.
  3. Rekrutacja odbywa się poprzez weryfikację formalną zgłoszeń, polegającą na analizie złożonego formularza rekrutacyjnego oraz dołączonych dokumentów, a następnie przyznaniu punktów zgodnie z kryteriami określonymi w § 12 Regulaminu.
    • Utworzona zostanie lista rankingowa dla każdego kursu, zawierająca maksymalną liczbę Kandydatów/ek.
    • Na podstawie uzyskanych punktów zostaną utworzone listy uczestników Projektu dla poszczególnych kursów oraz edycji kursów.
    • O wynikach weryfikacji formalnej Kandydaci/tki zostaną poinformowani drogą elektroniczną.
  4. Wsparcie w ramach Projektu skierowane jest do osób, które:
    • Wpisują się w grupę docelową Projektu, wskazanej w § 3 ust. 4 Regulaminu;
    • Wyrażają chęć uczestnictwa w kursie w obszarze wskazanym w Projekcie;
    • Złożyły formularz rekrutacyjny z oświadczeniem woli o chęci realizacji kursu w ramach Projektu;
    • Pomyślnie przeszły proces rekrutacyjny.
  5. Warunki przyjęcia na kurs:
    • Spełnienie wymagań rekrutacyjnych, o których mowa powyżej;
    • Złożenie i potwierdzenie formularza rekrutacyjnego za pośrednictwem systemu rekrutacyjnego dostępnego na stronie rekrutacja-ckp-kursy.lazarski.pl zgodnie z ust. 5 Regulaminu.
    • Kandydaci/tki zakwalifikowani/a do Projektu są zobowiązani do podpisania umowy na realizację kursu przed jego rozpoczęciem.

Harmonogram rekrutacji:

Harmonogram zostanie ogłoszony w późniejszym terminie.

O przyjęciu na kurs decyduje łączna liczba uzyskanych punktów. Szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji zawarte są w Regulaminie rekrutacyjnym.

Program kursu (szkolenia) pn. „Asystent zdrowienia” jest produktem projektu pn. „Kompetencje dorosłych dla rynku pracy i nowoczesnej gospodarki – sektor ochrony zdrowia.” (numer projektu: FERS.01.05-IP.08-0460/23) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

  • produkt objęty w całości licencją licencja CC 4.0 – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych.(**), zamieszczony w całości na stronie internetowej Projektu;
  • autor: dr n. med. i n. o zdr. Marta Homa – opracowanie Utworu nastąpiło na podstawie umowy zawartej pomiędzy Uczelnią Łazarskiego (Zamawiający) a IRIJ – Fundacją Na Rzecz Mazowieckiego Centrum Neuropsychiatrii (Wykonawca).

(**) – Licencja Uznanie autorstwa CC BY–NC-ND 4.0. – Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać objęty prawem autorskim utwór pod warunkiem, że zostanie przywołane nazwisko autora pierwowzoru; wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać objęty prawem autorskim utwór jedynie do celów niekomercyjnych; wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać utwór jedynie w jego oryginalnej postaci – tworzenie utworów zależnych nie jest dozwolone – dodatkowe informacje dostępne na stronie internetowej Creative Commons Polska: creativecommons.pl/wybierz-licencje oraz creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl;