Adresaci
Grupa docelowa do której kierowane jest wsparcie w ramach Projektu:
- status zawodowy: osoby funkcjonujące lub mogące funkcjonować na rynku pracy,
- osoby posiadające minimalne wykształcenie na III poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji – zapis w regulaminie,
- osoby w wieku 18-64 lat niezależnie od płci,
- osoby pracujące lub planujące podjęcie zatrudnienia/aktywności w sektorze ochrony zdrowia,
- osoby zamieszkujące na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej.
I edycja
Przesłanki i cele
Celem kursu „Asystent zdrowienia” jest kompleksowe przygotowanie uczestników do profesjonalnego pełnienia nowej roli zawodowej w systemie ochrony zdrowia psychicznego. Kurs odpowiada na kluczowe potrzeby społeczno-zdrowotne i systemowe, uwzględniając dynamiczne zmiany w modelu opieki psychiatrycznej w Polsce, w tym rozwój środowiskowego leczenia oraz wprowadzenie funkcji asystenta zdrowienia jako nowego zawodu w strukturze opieki.
Współczesny system opieki zdrowotnej mierzy się z rosnącą liczbą osób doświadczających kryzysów psychicznych – takich jak depresja, schizofrenia czy zaburzenia afektywne – co generuje zapotrzebowanie na innowacyjne i empatyczne formy wsparcia. Rola asystenta zdrowienia, pełniona przez osoby z własnym doświadczeniem kryzysu psychicznego, zyskuje na znaczeniu jako istotny element zespołów terapeutycznych, zwłaszcza w kontekście funkcjonowania Centrów Zdrowia Psychicznego.
Kurs stanowi odpowiedź na potrzebę profesjonalizacji tego zawodu – oferuje uczestnikom zarówno przygotowanie merytoryczne, jak i praktyczne, niezbędne do skutecznego wspierania osób w procesie zdrowienia. Program został zaprojektowany z myślą o osobach pragnących powrócić na rynek pracy po doświadczeniu kryzysu psychicznego, wspierając ich reintegrację zawodową, społeczną i zwiększenie jakości życia.
Organizacja zajęć
I edycja kursu:
Daty zjazdów I edycji kursu:
Informujemy, że są to wstępne daty zjazdów. Dokładny i pełny harmonogram dostępny będzie na Wirtualnej Platformie Uczelni 7 dni przed rozpoczęciem zajęć.
- Forma kursu: Hybrydowa (zjazdy online i zjazdy stacjonarne na Uczelni Łazarskiego).
- Łączna liczba godzin kursu: 112 godzin dydaktycznych (1h=45min)
- Udział zajęć prowadzonych w wersji on-line: 42 godzin
- ECTS: 16punktów
- Poziom PRK: 4
Warunkiem zaliczenia Kursu jest:
- Wypełnienie pre testu
- Uzyskanie wszystkich efektów uczenia się określonych w programie szkolenia – potwierdzone uzyskaniem pozytywnego wyniku testu końcowego (post test)
- Nabycie kompetencji zgodnie z IV etapami: Zakres, Wzorzec, Ocena, Porównanie określonymi dla uzyskiwania kompetencji w ramach projektów współfinansowanych z EFS+. Weryfikacja uzyskania kompetencji w ramach realizowanych form wsparcia będzie odbywać się zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027 (zał. nr 2 Podstawowe informacje dot. uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z EFS+)
- Wymagana minimalna obecność na poziomie (min. 80%) określonym w Regulaminie rekrutacji
Program
Moduł I - Zdrowie psychiczne – choroba i zdrowienie
- Rozpoznawanie objawów i reakcji pacjentów na chorobę:
- objawy chorób psychicznych;
- reakcje emocjonalne, poznawcze i behawioralne pacjentów;
- farmakoterapia: zasady doboru leków, skuteczność, działania niepożądane, wpływ na funkcjonowanie chorego;
- pozafarmakologiczne metody leczenia chorób psychicznych.
- Psychospołeczne aspekty zdrowia i choroby:
- czynniki wpływające na zdrowie psychiczne (temperament, osobowość, choroby współistniejące);
- model biopsychospołeczny zdrowia
- Organizacyjne aspekty opieki psychiatrycznej:
- struktura i funkcjonowanie systemu opieki zdrowotnej w Polsce;
- zasady etyki zawodowej, tajemnica zawodowa i poufność;
- podstawowe aspekty prawne opieki psychiatrycznej
- Styl życia a zdrowie psychiczne:
- znaczenie snu, aktywności fizycznej i odżywiania w procesie zdrowienia;
- wpływ zdrowych nawyków na kondycję psychiczną i fizyczną;
- praktyczne sposoby wspierania pacjentów w utrzymaniu zbilansowanej diety, aktywności ruchowej i higieny snu.
Moduł II - Skuteczne strategie radzenia sobie z chorobą i monitorowania stanu zdrowia
- Identyfikowanie zasobów i mocnych stron:
- techniki wzmacniania pozytywnej samooceny i motywacji pacjentów
- Elementy dialogu motywacyjnego:
- podstawy metody wspierającej zmianę zachowań zdrowotnych
- Aktywizacja zawodowa i społeczna:
- strategie reintegracji społecznej i zawodowej pacjentów
- Samorzecznictwo:
- wspieranie pacjentów w aktywnym działaniu na rzecz swoich praw i potrzeb
Moduł III - Efektywna współpraca na rzecz pacjentów
- Współpraca w procesie zdrowienia
- opracowywanie planów kryzysowych i indywidualnych planów wsparcia
- budowanie relacji opartych na zaufaniu i partnerstwie
- współpraca z rodziną, zespołem terapeutycznym i innymi uczestnikami procesu zdrowienia
- rozumienie roli asystenta zdrowienia w zespole – określenie granic odpowiedzialności i obowiązków
- trudne sytuacje w pracy i sposoby ich rozwiązywania
- Skuteczna komunikacja i wspieranie zdrowia psychicznego
- Rozwijanie empatii i aktywnego słuchania w pracy z pacjentem
- Świadomość granic i emocji – zarządzanie własnymi reakcjami oraz rozumienie emocji innych osób w procesie porozumiewania się
- Rozpoznawanie trudności komunikacyjnych i wspieranie rozwiązywania konfliktów
- Wprowadzenie do zniekształceń poznawczych – jak wpływają na myślenie i relacje
- Świadomość własnych przekonań, postaw i ich wpływu na relacje
- Wspieranie pacjentów w identyfikowaniu i modyfikowaniu negatywnych schematów
- Praca na przykładach (case study)
- analiza realnych scenariuszy z praktyki asystenta zdrowienia
- rozpoznawanie obszarów ryzyka, konfliktów, nieporozumień i szans na budowanie współpracy
- podejmowanie decyzji i wspólne wypracowywanie możliwych rozwiązań
Moduł IV - Prewencja wypalenia zawodowego
- Rozpoznawanie i przeciwdziałanie wypaleniu
- objawy i mechanizmy wypalenia zawodowego
- stres w pracy pomocowej i jego konsekwencje
- znaczenie granic i dbałości o równowagę
- Troska o siebie i bezpieczeństwo w pracy:
- Podstawowe techniki redukcji stresu
- Rola wsparcia społecznego i super wizji
- Bezpieczne granice i reagowanie w sytuacjach trudnych
- Podsumowanie
Zasady rekrutacji
- Proces rekrutacji odbywa się za pośrednictwem następujących kanałów komunikacji:
- komunikacja elektroniczna, za pomocą formularza rekrutacyjnego zamieszczonego na stronie rekrutacja-ckp-kursy.lazarski.pl;
- formularz rekrutacyjny w przypadku wystąpienia szczególnych potrzeb, w tym osób z niepełnosprawnościami, po wcześniejszym uzgodnieniu z Beneficjentem Projektu, może zostać złożony w formie alternatywnej, np. papierowej, dostarczonej osobiście lub przesłanej drogą elektroniczną (e-mail), zgodnie z § 4 ust. 5 Regulaminu;
- w przypadku szczególnych potrzeb komunikacyjnych lub w zakresie udziału w procesie rekrutacji, Kandydat/ka może skontaktować się z Biurem Projektu Centrum Kształcenia Podyplomowego (sektor E, parter, pokój 56, tel. +48 22 54 35 322, e-mail: ckp@lazarski.edu.pl). Pracownicy Biura są dostępni do kontaktu bezpośredniego w godzinach pracy, tj. od poniedziałku do piątku w godz. 9:00–16:00.
- Zasady równościowe będą stosowane na każdym etapie realizacji Projektu, w tym rekrutacji i realizacji form wsparcia, zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027. W przypadku osób z szczególnymi potrzebami, stosowane będą odpowiednie usprawnienia, zgodnie ze Standardami dostępności określonymi w „Załączniku nr 2. Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027”. Działania w Projekcie będą realizowane z poszanowaniem wszelkich odmienności i zróżnicowania, uwzględniając płeć oraz status osoby z niepełnosprawnością.
- Rekrutacja odbywa się poprzez weryfikację formalną zgłoszeń, polegającą na analizie złożonego formularza rekrutacyjnego oraz dołączonych dokumentów, a następnie przyznaniu punktów zgodnie z kryteriami określonymi w § 12 Regulaminu.
- Utworzona zostanie lista rankingowa dla każdego kursu, zawierająca maksymalną liczbę Kandydatów/ek.
- Na podstawie uzyskanych punktów zostaną utworzone listy uczestników Projektu dla poszczególnych kursów oraz edycji kursów.
- O wynikach weryfikacji formalnej Kandydaci/tki zostaną poinformowani drogą elektroniczną.
- Wsparcie w ramach Projektu skierowane jest do osób, które:
- Wpisują się w grupę docelową Projektu, wskazanej w § 3 ust. 4 Regulaminu;
- Wyrażają chęć uczestnictwa w kursie w obszarze wskazanym w Projekcie;
- Złożyły formularz rekrutacyjny z oświadczeniem woli o chęci realizacji kursu w ramach Projektu;
- Pomyślnie przeszły proces rekrutacyjny.
- Warunki przyjęcia na kurs:
- Spełnienie wymagań rekrutacyjnych, o których mowa powyżej;
- Złożenie i potwierdzenie formularza rekrutacyjnego za pośrednictwem systemu rekrutacyjnego dostępnego na stronie rekrutacja-ckp-kursy.lazarski.pl zgodnie z ust. 5 Regulaminu.
- Kandydaci/tki zakwalifikowani/a do Projektu są zobowiązani do podpisania umowy na realizację kursu przed jego rozpoczęciem.
Harmonogram rekrutacji:
Harmonogram zostanie ogłoszony w późniejszym terminie.
O przyjęciu na kurs decyduje łączna liczba uzyskanych punktów. Szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji zawarte są w Regulaminie rekrutacyjnym.
Program kursu (szkolenia) pn. „Asystent zdrowienia” jest produktem projektu pn. „Kompetencje dorosłych dla rynku pracy i nowoczesnej gospodarki – sektor ochrony zdrowia.” (numer projektu: FERS.01.05-IP.08-0460/23) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
- produkt objęty w całości licencją licencja CC 4.0 – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych.(**), zamieszczony w całości na stronie internetowej Projektu;
- autor: dr n. med. i n. o zdr. Marta Homa – opracowanie Utworu nastąpiło na podstawie umowy zawartej pomiędzy Uczelnią Łazarskiego (Zamawiający) a IRIJ – Fundacją Na Rzecz Mazowieckiego Centrum Neuropsychiatrii (Wykonawca).
(**) – Licencja Uznanie autorstwa CC BY–NC-ND 4.0. – Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać objęty prawem autorskim utwór pod warunkiem, że zostanie przywołane nazwisko autora pierwowzoru; wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać objęty prawem autorskim utwór jedynie do celów niekomercyjnych; wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać utwór jedynie w jego oryginalnej postaci – tworzenie utworów zależnych nie jest dozwolone – dodatkowe informacje dostępne na stronie internetowej Creative Commons Polska: creativecommons.pl/wybierz-licencje oraz creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl;