Adresaci
Grupa docelowa do której kierowane jest wsparcie w ramach Projektu:
- status zawodowy: osoby funkcjonujące lub mogące funkcjonować na rynku pracy,
- osoby posiadające minimalne wykształcenie na III poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji – zapis w regulaminie,
- osoby w wieku 18-64 lat niezależnie od płci,
- osoby pracujące lub planujące podjęcie zatrudnienia/aktywności w sektorze ochrony zdrowia,
- osoby zamieszkujące na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej.
W kursie udział mogą wziąć także osoby z doświadczeniem własnego kryzysu psychicznego.
I edycja
Czas trwania
29 XI 2025 – 08 III 2026
Rejestracja
7-23 XI 2025
Ogłoszenie wyników
24 XI 2025
Przesłanki i cele
Celem kursu „Asystent zdrowienia” jest kompleksowe przygotowanie uczestników do profesjonalnego pełnienia nowej roli zawodowej w systemie ochrony zdrowia psychicznego. Kurs odpowiada na kluczowe potrzeby społeczno-zdrowotne i systemowe, uwzględniając dynamiczne zmiany w modelu opieki psychiatrycznej w Polsce, w tym rozwój środowiskowego leczenia oraz wprowadzenie funkcji asystenta zdrowienia jako nowego zawodu w strukturze opieki.
Współczesny system opieki zdrowotnej mierzy się z rosnącą liczbą osób doświadczających kryzysów psychicznych – takich jak depresja, schizofrenia czy zaburzenia afektywne – co generuje zapotrzebowanie na innowacyjne i empatyczne formy wsparcia. Rola asystenta zdrowienia, pełniona przez osoby z własnym doświadczeniem kryzysu psychicznego, zyskuje na znaczeniu jako istotny element zespołów terapeutycznych, zwłaszcza w kontekście funkcjonowania Centrów Zdrowia Psychicznego.
Kurs stanowi odpowiedź na potrzebę profesjonalizacji tego zawodu – oferuje uczestnikom zarówno przygotowanie merytoryczne, jak i praktyczne, niezbędne do skutecznego wspierania osób w procesie zdrowienia. Program został zaprojektowany z myślą o osobach pragnących powrócić na rynek pracy po doświadczeniu kryzysu psychicznego, wspierając ich reintegrację zawodową, społeczną i zwiększenie jakości życia.
Organizacja zajęć
I edycja kursu:
Daty zjazdów I edycji kursu:
29 XI 2025 – 08 III 2026
Informujemy, że są to wstępne daty zjazdów. Dokładny i pełny harmonogram dostępny będzie na Wirtualnej Platformie Uczelni 7 dni przed rozpoczęciem zajęć.
- Forma kursu: Hybrydowa (zjazdy online i zjazdy stacjonarne na Uczelni Łazarskiego).
- Łączna liczba godzin kursu: 84 godzin dydaktycznych (1h=45min)
- Udział zajęć prowadzonych w wersji on-line: 84 godzin
- ECTS: 10 punktów
- Poziom PRK: 6
Warunkiem zaliczenia Kursu jest:
- Wypełnienie pre testu
- Uzyskanie wszystkich efektów uczenia się określonych w programie szkolenia – potwierdzone uzyskaniem pozytywnego wyniku testu końcowego (post test)
- Nabycie kompetencji zgodnie z IV etapami: Zakres, Wzorzec, Ocena, Porównanie określonymi dla uzyskiwania kompetencji w ramach projektów współfinansowanych z EFS+. Weryfikacja uzyskania kompetencji w ramach realizowanych form wsparcia będzie odbywać się zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027 (zał. nr 2 Podstawowe informacje dot. uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z EFS+)
- Wymagana minimalna obecność na poziomie (min. 80%) określonym w Regulaminie rekrutacji.
Program
Moduł I - Proces kadrowy w organizacji
- Zarządzanie zasobami ludzkimi – zagadnienia wprowadzające
- istota i cele ZZL;
- ZZL a wyzwania rynku pracy ze szczególnym uwzględnieniem rynku usług medycznych;
- zarządzanie różnorodnością pokoleniową jako wyzwanie dla ZZL;
- Gospodarka 4.0 i 5.0 a zarządzanie ludźmi w systemie ochrony zdrowia
- elementy zielonego HRM.
- Motywowanie pracowników i zarządzanie zaangażowaniem
- istota procesu motywacji i motywowania;
- nowoczesne rozwiązania motywacyjne w ochronie zdrowia;
- psychologiczny kontekst motywowania – zarządzanie statusowe;
- narzędzia do badania potrzeb motywacyjnych i poziomu zaangażowania pracowników (G12, test Hertzberga);
- Quiet quitting jako wyzwanie dla zarządzania zespołem.
- Rekrutacja pracowników, on – i offboarding
- metody i techniki rekrutacji pracowników do placówek w systemie opieki otwartej;
- jak analizować dokumenty aplikacyjne, jak przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną?
- proces adaptacji pracownika jako ważny etap procesu kadrowego;
- onboarding – analiza dobrych praktyk;
- offboarding – profesjonalna organizacja odejścia pracownika z organizacji.
- Ocenianie pracy i pracowników
- istota i cele oceniania pracowników, rodzaje ocen pracowniczych;
- motywacyjny wymiar oceny;
- metody, narzędzia i techniki oceniania pracy i pracowników;
- błędy w procesie oceniania i ich potencjalne konsekwencje.
- Employer Branding (EB) – jak budować wizerunek
placówki jako pracodawcy?- istota i cele EB, EB jako narzędzie konkurowania o najlepszych pracowników;
- cele, metody i techniki marketingu rekrutacyjnego;
- EB w ochronie zdrowia;
- analiza dobrych praktyk i najczęstszych błędów;
- pracownik w roli ambasadora marki pracodawcy.
- Rozwijanie kompetencji zawodowych i osobistych
pracowników w opiece otwartej- istota i rodzaje kompetencji zawodowych kluczowych w systemie ochrony zdrowia, diagnoza potencjału kompetencyjnego i luk
kompetencyjnych; - zarządzanie talentami;
- kreowanie i wdrażanie strategii szkoleniowych, diagnoza i ewaluacja potrzeb
szkoleniowych.
- istota i rodzaje kompetencji zawodowych kluczowych w systemie ochrony zdrowia, diagnoza potencjału kompetencyjnego i luk
Moduł II - Moduł prawno-ekonomiczny
- Polityka płacowa w systemie ochrony zdrowia
- cele i funkcje wynagrodzeń (perspektywa pracownika i pracodawcy);
- rozwiązania płacowe w systemie ochrony zdrowia – analiza najlepszych praktyk;
- systemy premiowe i benefity;
jawność wynagrodzeń – szanse i wyzwania.
- Wybrane elementy prawa pracy
- prawna ochrona pracy, regulacje dotyczące relacji pracodawca – pracownik – wprowadzenie;
- rodzaje umów o pracę, elastyczne formy zatrudnienia w systemie ochrony zdrowia;
- regulacje prawa pracy dotyczące kobiet w ciąży, rodziców, osób z niepełnosprawnościami i innych specjalnych grup pracowników;
- obowiązki pracodawcy i pracownika (specyfika
systemu ochrony zdrowia); - problem mobbingu i naruszenia godności osobistej pracownika – kontekst prawny.
- Elementy audytu personalnego w podmiotach z systemu opieki otwartej
- rodzaje i cele audytów funkcji personalnej;
- narzędzia audytu i warunki jego skuteczności;
- korzyści wynikające z przeprowadzania audytów personalnych
Moduł III - Moduł kompetencji interpersonalnych i osobistych
- Zarządzanie konfliktem i kryzysem w organizacji, negocjacje i mediacje
- istota, dynamika i potencjalne skutki konfliktu i kryzysu w organizacji;
- źródła i przyczyny sytuacji konfliktowych i kryzysowych w systemie ochrony zdrowia;
- tradycyjne i nowoczesne podejście do zarządzania konfliktem i kryzysem;
- fazy procesu negocjacyjnego, psychospołeczne i organizacyjne uwarunkowania skuteczności negocjacji; techniki negocjowania;
- mediacje – rodzaje i cechy mediacji; korzyści z wykorzystania mediacji w środowisku pracy.
- Osobowość i autorytet lidera – nowoczesne przywództwo w zarządzaniu zasobami ludzkimi
- koncepcje nowoczesnego przywództwa w praktyce zarządzania w jednostkach ochrony zdrowia;
- autodiagnoza predyspozycji liderskich i przywódczych uczestników.
Zasady rekrutacji
- Proces rekrutacji odbywa się za pośrednictwem następujących kanałów komunikacji:
- komunikacja elektroniczna, za pomocą formularza rekrutacyjnego zamieszczonego na stronie rekrutacja-ckp-kursy.lazarski.pl;
- formularz rekrutacyjny w przypadku wystąpienia szczególnych potrzeb, w tym osób z niepełnosprawnościami, po wcześniejszym uzgodnieniu z Beneficjentem Projektu, może zostać złożony w formie alternatywnej, np. papierowej, dostarczonej osobiście lub przesłanej drogą elektroniczną (e-mail), zgodnie z § 4 ust. 5 Regulaminu;
- w przypadku szczególnych potrzeb komunikacyjnych lub w zakresie udziału w procesie rekrutacji, Kandydat/ka może skontaktować się z Biurem Projektu Centrum Kształcenia Podyplomowego (sektor E, parter, pokój 56, tel. +48 22 54 35 322, e-mail: ckp@lazarski.edu.pl). Pracownicy Biura są dostępni do kontaktu bezpośredniego w godzinach pracy, tj. od poniedziałku do piątku w godz. 9:00–16:00.
- Zasady równościowe będą stosowane na każdym etapie realizacji Projektu, w tym rekrutacji i realizacji form wsparcia, zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027. W przypadku osób z szczególnymi potrzebami, stosowane będą odpowiednie usprawnienia, zgodnie ze Standardami dostępności określonymi w „Załączniku nr 2. Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027”. Działania w Projekcie będą realizowane z poszanowaniem wszelkich odmienności i zróżnicowania, uwzględniając płeć oraz status osoby z niepełnosprawnością.
- Rekrutacja odbywa się poprzez weryfikację formalną zgłoszeń, polegającą na analizie złożonego formularza rekrutacyjnego oraz dołączonych dokumentów, a następnie przyznaniu punktów zgodnie z kryteriami określonymi w § 12 Regulaminu.
- Utworzona zostanie lista rankingowa dla każdego kursu, zawierająca maksymalną liczbę Kandydatów/ek.
- Na podstawie uzyskanych punktów zostaną utworzone listy uczestników Projektu dla poszczególnych kursów oraz edycji kursów.
- O wynikach weryfikacji formalnej Kandydaci/tki zostaną poinformowani drogą elektroniczną.
- Wsparcie w ramach Projektu skierowane jest do osób, które:
- Wpisują się w grupę docelową Projektu, wskazanej w § 3 ust. 4 Regulaminu;
- Wyrażają chęć uczestnictwa w kursie w obszarze wskazanym w Projekcie;
- Złożyły formularz rekrutacyjny z oświadczeniem woli o chęci realizacji kursu w ramach Projektu;
- Pomyślnie przeszły proces rekrutacyjny.
- Warunki przyjęcia na kurs:
- Spełnienie wymagań rekrutacyjnych, o których mowa powyżej;
- Złożenie i potwierdzenie formularza rekrutacyjnego za pośrednictwem systemu rekrutacyjnego dostępnego na stronie rekrutacja-ckp-kursy.lazarski.pl zgodnie z ust. 5 Regulaminu.
- Kandydaci/tki zakwalifikowani/a do Projektu są zobowiązani do podpisania umowy na realizację kursu przed jego rozpoczęciem.
Harmonogram rekrutacji:
Harmonogram zostanie ogłoszony w późniejszym terminie.
O przyjęciu na kurs decyduje łączna liczba uzyskanych punktów. Szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji zawarte są w Regulaminie rekrutacyjnym.
Program kursu (szkolenia) pn. „Asystent zdrowienia” jest produktem projektu pn. „Kompetencje dorosłych dla rynku pracy i nowoczesnej gospodarki – sektor ochrony zdrowia.” (numer projektu: FERS.01.05-IP.08-0460/23) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
- produkt objęty w całości licencją licencja CC 4.0 – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych.(**), zamieszczony w całości na stronie internetowej Projektu;
- autor: dr n. med. i n. o zdr. Marta Homa – opracowanie Utworu nastąpiło na podstawie umowy zawartej pomiędzy Uczelnią Łazarskiego (Zamawiający) a IRIJ – Fundacją Na Rzecz Mazowieckiego Centrum Neuropsychiatrii (Wykonawca).
(**) – Licencja Uznanie autorstwa CC BY–NC-ND 4.0. – Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać objęty prawem autorskim utwór pod warunkiem, że zostanie przywołane nazwisko autora pierwowzoru; wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać objęty prawem autorskim utwór jedynie do celów niekomercyjnych; wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać utwór jedynie w jego oryginalnej postaci – tworzenie utworów zależnych nie jest dozwolone – dodatkowe informacje dostępne na stronie internetowej Creative Commons Polska: creativecommons.pl/wybierz-licencje oraz creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl;