Adresaci
Grupa docelowa do której kierowane jest wsparcie w ramach Projektu:
- status zawodowy: osoby funkcjonujące lub mogące funkcjonować na rynku pracy,
- osoby posiadające minimalne wykształcenie na III poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji – zapis w regulaminie,
- osoby w wieku 18-64 lat niezależnie od płci,
- osoby pracujące lub planujące podjęcie zatrudnienia/aktywności w sektorze ochrony zdrowia,
- osoby zamieszkujące na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej.
I edycja
Przesłanki i cele
Celem kursu jest przygotowanie zawodowe do pracy na stanowisku koordynatora w placówkach opieki zdrowotnej, zarówno w lecznictwie otwartym, jak i zamkniętym. Uczestnicy zdobędą wiedzę w zakresie organizacji opieki zdrowotnej, zarządzania w ochronie zdrowia, funkcjonowania podmiotów leczniczych, profilaktyki chorób i promocji zdrowia oraz komunikacji z pacjentami i współpracownikami.
Kurs odpowiada na aktualne potrzeby rynku opieki zdrowotnej, wynikające z wdrożenia opieki koordynowanej w POZ, sieci onkologicznej i sieci kardiologicznej, jak również na wyzwania społeczne i gospodarcze związane ze starzeniem się społeczeństwa oraz koniecznością delegowania uprawnień w obszarze ochrony zdrowia. Dodatkowo, uwzględnia zmiany w przepisach prawnych, w tym Ustawę o POZ, Ustawę o KSO i Ustawę o KSK.
Organizacja zajęć
I edycja kursu:
Aktualizacja dat zjazdów I edycji kursu: 26-27.IV.25(s), 10-11.V.25(z), 24-25.V.25(s), 31.V-1.VI.25(z), 7-8.VI.25(s), 21-22.VI.25(z), 5-6.VII.25(s), 12-13.VII.25(z)
Informujemy, że są to wstępne daty zjazdów. Dokładny i pełny harmonogram dostępny będzie na Wirtualnej Platformie Uczelni 7 dni przed rozpoczęciem zajęć.
- Forma kursu: Hybrydowa (4 zjazdy online i 4 zjazdy stacjonarne na Uczelni Łazarskiego, w tym 1 wizyta studyjna w placówce POZ, która posiada doświadczenie w opiece koordynowanej).
- Łączna liczba godzin kursu: 126 godzin dydaktycznych (1h=45min)
- Udział zajęć prowadzonych w wersji on-line: 58 godzin
- ECTS: 18 punktów
- Poziom PRK: 6
Warunkiem zaliczenia Kursu jest:
- Wypełnienie pre testu
- Uzyskanie wszystkich efektów uczenia się określonych w programie szkolenia – potwierdzone uzyskaniem pozytywnego wyniku testu końcowego (post test)
- Nabycie kompetencji zgodnie z IV etapami: Zakres, Wzorzec, Ocena, Porównanie określonymi dla uzyskiwania kompetencji w ramach projektów współfinansowanych z EFS+. Weryfikacja uzyskania kompetencji w ramach realizowanych form wsparcia będzie odbywać się zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027 (zał. nr 2 Podstawowe informacje dot. uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z EFS+)
- Wymagana minimalna obecność na poziomie (min. 80%) określonym w Regulaminie rekrutacji
- Przygotowanie prezentacji – case study z placówki medycznej
Program
Moduł I - Założenia, cele i efekty opieki integrowanej
- Wymiary integracji opieki, zasada potrójnego celu (triple aim)
- integracja kliniczna
- integracja profesjonalistów
- integracja organizacyjna
- integracja systemowa
- integracja normatywna
- integracja formatywna
- Doświadczenia z wdrożenia opieki koordynowanej w Polsce i na świecie – przykłady wdrożeń i ich efekty
- od defragmentyzacji do integracji
- opieka zespolona a opieka integrowana
- pilotaż POZ PLUS
- opieka koordynowana w POZ i AOS
- opieka koordynowana w lecznictwie stacjonarnym
- doświadczenia wybranych krajów
- Współczesne koncepcje i trendy w opiece zdrowotnej
- opieka oparta na wartości
- opieka skoncentrowana na pacjencie
- opieka deinstytucjonalna
- Opieka środowiskowa, opieka senioralna, uwarunkowania zdrowia psychicznego, zasady samoopieki i samokontroli
- wyzwania demograficzne
- opieka senioralna
- zadania POZ w opiece środowiskowej
- opieka długoterminowa środowiskowa
- włączenie pacjenta w proces opieki
- opieka w miejscu nauczania i wychowania
- Integracja opieki zdrowotnej i społecznej. Współpraca międzysektorowa. Podejście holistyczne do opieki
- współpraca z opieką społeczną
- współpraca z NGO i samorządem
- regionalne programy polityki zdrowotnej, projekty unijne
- przegląd wybranych rozwiązań na świecie
- Podejście populacyjne do opieki, kluczowe mierniki i wskaźniki opieki
- pomiar struktury, procesu i wyników opieki zdrowotnej
- podejście procesowe w systemach ISO i akredytacji
- jakość opieki zdrowotnej
- mapy potrzeb zdrowotnych
- Opieka planowana i zarządzana, IPOM – planowanie świadczeń, monitorowanie realizacji świadczeń
- planowanie i monitorowanie świadczeń
- IPOM – plan, realizacja, rozliczenie
- efekty kliniczne i ekonomiczne opieki
- Koordynacja programów profilaktycznych
- zasady realizacji programów profilaktycznych w POZ
- aktywna rekrutacja do udziału w programach
- System Informatycznego Monitorowania Profilaktyki NFZ
- PPZ – plan postępowania zdrowotnego
- Wykorzystanie nowoczesnych technologii w edukacji zdrowotnej i samokontroli
- polskie doświadczenia z projektów norweskich oraz Domowej Opieki Medycznej
- praktyczne wykorzystanie IKP, aplikacje NFZ
- zdalny monitoring pacjentów w chorobach przewlekłych
Moduł II - Koordynator jako przewodnik pacjenta
- Organizacja opieki w Polsce – świadczenia gwarantowane a ścieżki opieki.
- Organizacja i finansowanie opieki zdrowotnej w Polsce
- Przegląd regulacji prawnych
- Lekarz prowadzący a koordynator opieki
- Prawa pacjenta. Zasady ochrony danych osobowych.
- stosowanie przepisów RODO w placówce medycznej
- ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
- zakres uprawnień i obowiązków koordynatora
- aspekty prawne w procesie informowania pacjenta, triażowania i zarządzania potrzebami zdrowotnymi pacjentów
- Obieg i wymiana dokumentacji medycznej, obsługa)
- dokumentowanie świadczeń medycznych przez zespół POZ
- obieg dokumentacji medycznej między członkami zespołu POZ a innymi świadczeniodawcami
- EDM z perspektywy świadczeniodawcy i świadczeniobiorcy (wykorzystanie IKP)
- Opieka koordynowana to praca zespołowa
- zakres zadań, uprawnień i obowiązków poszczególnych członków zespołu POZ
- zapewnienie warunków do efektywnej pracy
- jak tworzyć i motywować zespół
- kierowanie zespołem
- Komunikacja werbalna i niewerbalna, komunikacja organizacyjna
- specyfika komunikacji w ochronie zdrowia
- koordynatorka to nie rejestratorka
- budowanie relacji z pacjentami i współpracownikami
- różni pacjenci, różne potrzeby, różne strategie działania
- Komunikacja na odległość w placówce medycznej
- komunikacja z wykorzystaniem systemów call-center, SMS, e-mail
- komunikacja z wykorzystaniem mediów społecznościowych
- prowadzenie kampanii informacyjnej i promocyjnej
- Opieka koordynowana w POZ, podstawy prawne
- analiza ustaw, rozporządzeń MZ i zarządzeń Prezesa NFZ dotyczących podstawowej opieki zdrowotnej
- stanowiska i interpretacje organów administracji publicznej
- Koordynacja „od góry” systemu, podstawy prawne
- przepisy dotyczące Krajowej Sieci Onkologicznej
- przepisy dotyczące Krajowej Sieci Kardiologicznej
- współpraca pomiędzy POZ, AOS i opieką szpitalną
- Podstawy klinicznego postępowania poszczególnych członków zespołu opieki.
- postępowanie kliniczne członków zespołu terapeutycznego
- jak koordynator może wesprzeć realizację celów i planu opieki
- choroby przewlekłe: rozpoznania, zakres badań i procedur w poszczególnych ścieżkach, zrozumienie potrzeb pacjenta i roli każdego z członków zespołu
Moduł III - Koordynacja w praktyce, narzędzia i sposoby działania
- Narzędzia i metody skutecznej rekrutacji do interwencji zdrowotnych
- analiza bazy danych pacjentów
- panel koordynatora
- aktywna rekrutacja w komunikacji bezpośredniej i na odległość
- Monitorowanie planów opieki (IPOM),
- jak utrzymać pacjenta w ścieżce
- zapewnienie kompletności wyników badań
- strategie postępowania z różnymi pacjentami
- Sprawozdawanie i rozliczanie świadczeń
- weryfikacja uprawnień do świadczeń
- sprawozdawanie poszczególnych rodzajów świadczeń w POZ
- interpretacja raportów walidacyjnych NFZ
- rozliczanie świadczeń
- zarządzanie budżetem powierzonym
- Opieka koordynowana w praktyce – prezentacja placówki (wizyta studyjna)
- profil działalności i struktura organizacyjna
- kontekst i cele organizacji
- stanowiska pracy
- narzędzia i metody pracy
- infrastruktura rzeczowa i informatyczna
- wytyczne, standardy i procedury
- obieg dokumentacji medycznej i wymiana informacji
- przegląd dobrych praktyk
- Opieka koordynowana w praktyce – proces opieki (wizyta studyjna)
- zarządzanie procesowe w organizacji
- współpraca interdyscyplinarnego zespołu
- podział zadań i kompetencji
- konfiguracja systemu medycznego
- omówienie przypadków klinicznych i sposobu prowadzenia dokumentacji medycznej
- komunikacja z pacjentami
- praktyczne wykorzystanie arkuszy kalkulacyjnych do analiz i prezentacji wyników, panel koordynatora
- Opieka koordynowana w praktyce – efekty opieki (wizyta studyjna)
- umowy i rozliczenia z płatnikami
- monitoring realizacji świadczeń z wykorzystaniem systemów informatycznych
- umowy i rozliczenia z pracownikami i podmiotami zewnętrznymi
- nadzór nad sprzętem i wyposażeniem
- procedury ciągłości działania, reagowanie na sytuacje kryzysowe
- wymiana wiedzy i doświadczeń, uczenie się na błędach, działania korygujące i doskonalące
- Monitorowanie efektów opieki. Efekty zdrowotne, efekty ekonomiczne
- analiza przypadków klinicznych
- efekty populacyjne opieki w zakresie profilaktyki i opieki w chorobach przewlekłych
- zarządzanie finansowe
- Przyszłość opieki integrowanej
- reformy, kierunki zmian systemowych
- projektowane zmiany legislacyjne
- zmiany w finansowaniu
- wyzwania demograficzne
- Case studies z różnych placówek opieki zdrowotnej. Wymiana wiedzy i doświadczeń
Zasady rekrutacji
- Proces rekrutacji odbywa się za pośrednictwem następujących kanałów komunikacji:
- a) komunikacja elektroniczna, za pomocą formularza rekrutacyjnego zamieszczonego na stronie rekrutacja-ckp-kursy.lazarski.pl;
- b) formularz rekrutacyjny w przypadku wystąpienia szczególnych potrzeb, w tym osób z niepełnosprawnościami, po wcześniejszym uzgodnieniu z Beneficjentem Projektu, może zostać złożony w formie alternatywnej, np. papierowej, dostarczonej osobiście lub przesłanej drogą elektroniczną (e-mail), zgodnie z § 4 ust. 5 Regulaminu;
- c) w przypadku szczególnych potrzeb komunikacyjnych lub w zakresie udziału w procesie rekrutacji, Kandydat/ka może skontaktować się z Biurem Projektu Centrum Kształcenia Podyplomowego (sektor E, parter, pokój 56, tel. +48 22 54 35 322, e-mail: ckp@lazarski.edu.pl). Pracownicy Biura są dostępni do kontaktu bezpośredniego w godzinach pracy, tj. od poniedziałku do piątku w godz. 9:00–16:00.
- Zasady równościowe będą stosowane na każdym etapie realizacji Projektu, w tym rekrutacji i realizacji form wsparcia, zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027. W przypadku osób z szczególnymi potrzebami, stosowane będą odpowiednie usprawnienia, zgodnie ze Standardami dostępności określonymi w „Załączniku nr 2. Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027”. Działania w Projekcie będą realizowane z poszanowaniem wszelkich odmienności i zróżnicowania, uwzględniając płeć oraz status osoby z niepełnosprawnością.
- Rekrutacja odbywa się poprzez weryfikację formalną zgłoszeń, polegającą na analizie złożonego formularza rekrutacyjnego oraz dołączonych dokumentów, a następnie przyznaniu punktów zgodnie z kryteriami określonymi w § 12 Regulaminu.
- Utworzona zostanie lista rankingowa dla każdego kursu, zawierająca maksymalną liczbę Kandydatów/ek.
- Na podstawie uzyskanych punktów zostaną utworzone listy uczestników Projektu dla poszczególnych kursów oraz edycji kursów.
- O wynikach weryfikacji formalnej Kandydaci/tki zostaną poinformowani drogą elektroniczną.
- Wsparcie w ramach Projektu skierowane jest do osób, które:
- Wpisują się w grupę docelową Projektu, wskazanej w § 3 ust. 4 Regulaminu;
- Wyrażają chęć uczestnictwa w kursie w obszarze wskazanym w Projekcie;
- Złożyły formularz rekrutacyjny z oświadczeniem woli o chęci realizacji kursu w ramach Projektu;
- Pomyślnie przeszły proces rekrutacyjny.
- Warunki przyjęcia na kurs:
- Spełnienie wymagań rekrutacyjnych, o których mowa powyżej;
- Złożenie i potwierdzenie formularza rekrutacyjnego za pośrednictwem systemu rekrutacyjnego dostępnego na stronie rekrutacja-ckp-kursy.lazarski.pl zgodnie z ust. 5 Regulaminu.
- Kandydaci/tki zakwalifikowani/a do Projektu są zobowiązani do podpisania umowy na realizację kursu przed jego rozpoczęciem.
Harmonogram rekrutacji:
17.03 – 30.03.2025 r. – rekrutacja online
07.04.2025 r. – ogłoszenie wyników rekrutacji
O przyjęciu na kurs decyduje łączna liczba uzyskanych punktów. Szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji zawarte są w Regulaminie rekrutacyjnym.
Program kursu (szkolenia) pn. „Koordynator w placówkach opieki zdrowotnej” jest produktem projektu pn. „Kompetencje dorosłych dla rynku pracy i nowoczesnej gospodarki – sektor ochrony zdrowia.” (numer projektu: FERS.01.05-IP.08-0460/23) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
- produkt objęty w całości licencją licencja CC 4.0 – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych.(**), zamieszczony w całości na stronie internetowej Projektu;
- autor: Bartosz Pędziński – opracowanie Utworu nastąpiło na podstawie umowy zawartej pomiędzy Uczelnią Łazarskiego (Zamawiający) a Panem Bartoszem Pędzińskim (Wykonawca).
(**) – Licencja Uznanie autorstwa CC BY–NC-ND 4.0. – Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać objęty prawem autorskim utwór pod warunkiem, że zostanie przywołane nazwisko autora pierwowzoru; wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać objęty prawem autorskim utwór jedynie do celów niekomercyjnych; wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać utwór jedynie w jego oryginalnej postaci – tworzenie utworów zależnych nie jest dozwolone – dodatkowe informacje dostępne na stronie internetowej Creative Commons Polska: creativecommons.pl/wybierz-licencje oraz creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl;